07/09/2021

‘Tot het uiterste gaan om het goede te doen voor je cliënt’

Als vestigingscoördinator bij Omzorg in Velp koppelt Anne-Marie Troost (52 jaar) zorgbehoevenden aan zorgverleners. Ze is het eerste aanspreekpunt voor nieuwe cliënten. Maar ook met bestaande cliënten heeft ze intensief contact. “Het mooiste van mijn vak is de sleutelpositie die ik heb; door goed te luisteren heb ik al veel mensen verder kunnen helpen.”

Betrokken en warm

Omzorg is sinds 2006 in Velp gevestigd. Vanuit dit kantoor werkt Anne-Marie met haar team in de regio Arnhem en omliggend in de richting Zutphen, Ede en Nijmegen. “Ik werk met twee fijne collega’s samen om mensen uit deze regio de best mogelijke zorg te bieden. Betrokkenheid en warmte staan daarbij centraal. Ik streef ernaar dat onze zorg verder gaat dan alleen het noodzakelijke. Het is belangrijk dat mensen voelen dat we écht met ze meedenken. Dat betekent óók: ondersteunen bij alle randzaken, zoals indicaties, zorgplannen, budgetten. Ik neem dat graag uit handen. Mensen die ons bellen hebben vaak al genoeg aan hun hoofd.”

DNA om te zorgen

Het zorgen zit Anne-Marie naar eigen zeggen ‘in haar DNA’. “Mijn ouders hadden een eigen bejaardentehuis, waar wij ook bij in woonden. Iedere dag zag ik met eigen ogen hoe goede zorg het leven van iemand kan verbeteren, het verschil kan maken. Logisch dus, dat ik als vanzelf de zorg inrolde. Vele jaren heb ik gewerkt in verzorging- en verpleeghuizen als dagbestedingscoach. Van iedere feestdag probeerde ik wat moois te maken. Van Valentijn tot Moederdag: zorgverlening kan niet zonder pret te hebben.”

Korte lijnen

Nu is Anne-Marie met veel plezier aan de ‘andere kant’ van de zorg werkzaam. In 2012 startte ze bij Omzorg. “Ik adviseer mensen over de zorginzet op basis van een persoonsgebonden budget en andere vormen van financiering. Wat prettig is dat Omzorg een relatief kleine organisatie is, waardoor er korte lijnen zijn en we snel kunnen doordringen tot de essentie. Ook tussen de collega’s betekent dit een efficiencyslag. We weten elkaar snel te vinden en kunnen alles tegen elkaar zeggen.”

Essentie van de zorg

De intimiteit binnen het team hielp Anne-Marie het afgelopen coronajaar ook door de moeilijke momenten heen. “Net als de rest van Nederland hebben we veel moeten thuiswerken. Gelukkig hadden mijn collega’s en ik veel contact. Desondanks ben ik enorm blij dat het nu allemaal weer wat normaler wordt. De pandemie heeft voor mij de essentie van de zorg zichtbaar gemaakt; de zorg gaat over leven en dood, tot het uiterste gaan om het goede te doen voor je cliënt.”