14/07/2015

Begeleiding en ondersteuning – Een sterke band

De telefoon bij Omzorg rinkelde: een nieuwe cliënt meldde zich. Een dame, al 30 jaar weduwe zonder kinderen. Een eigenwijze vrouw met haar eigen vertrouwde gebruiken en wensen.

Omzorg koppelde haar aan een zorgverlener met veel ervaring als coach. Het werken met mensen en het bieden van begeleiding en begrip was voor deze zorgverlener de voornaamste reden om in de zorg te werken. De match tussen cliënt en zorgverlener leek een gouden greep. Immers, een zorgverlener met veel geduld en interesse voor de ander combineert goed met een dame die gebaat is bij persoonlijke aandacht en begrip.

Boodschappen doen

Zo gezegd zo gedaan. Omzorg sprak af om tussen 15.00 en 18.00 uur te komen. Ruim na de lunch zodat mevrouw voldoende tijd had om op te staan en de dag te beginnen op haar manier. Mevrouw had steeds slechter wordende ogen, dus de zorgverlener begon met het doen van boodschappen. Soms alleen en soms samen heen en weer naar de winkel. Altijd dezelfde boodschappen: frambozen, koffiemelk, soep in blik en niet te vergeten de favoriete sigaretten van mevrouw.

Respect voor gewoonten

De zorgverlener leerde al vlug de vaste gewoonten van mevrouw respecteren. Eén theezakje per kopje, nooit een tweede keer gebruiken. Nooit de deksel van het toilet dichtdoen, dit was voor mevrouw taboe. Op de fiets naar huis bedacht mevrouw soms dat ze vergeten was de deksel omhoog te laten. Mevrouw zou haar daar de volgende keer zeker op aanspreken.

Interessante discussies

Mevrouw was kien en had duidelijke opvattingen over de maatschappij. Dat leverde mooie gesprekken en discussies op waarin zij elkaar vonden. Tijdens het omruilen van de zomerkleding naar de kast waar de winterkleding lag, en andersom, vertelde mevrouw bij ieder kledingstuk een verhaal. Wilde zij niet die prachtige geruite rok hebben, die mevrouw nooit meer droeg? De band tussen hen werd sterk.

Tevreden einde

Op een dag werd de zorgverlener opgebeld door Omzorg. Mevrouw was opgenomen in het ziekenhuis en vroeg naar haar. Ze ging naar mevrouw toe die vroeg om haar spullen. De zorgverlener  wist precies wat mevrouw nodig had. Hier kwam ze erachter dat de familie nog niet op de hoogte was. Mevrouw had haar als eerste gebeld, wilde geen verdere behandeling meer en werd de volgende dag met de ambulance thuisgebracht waar zij haar opwachtte.

Het duurde een tijd voordat haar neef en nicht er waren, terwijl zij al die tijd bij mevrouw bleef. Die nacht overleed mevrouw, heel tevreden.

 

Meer weten over begeleiding en ondersteuning? Klik hier.


Door Renee

Beoordeling door klanten: 8.4/10 ­ 47​ beoordelingen